lauantai 23. helmikuuta 2008

Virkattu narsissi - ohjeen siirto vuodatuksesta bloggeriin

Virkattu narsissi


Lankana Novitan virkkauslankaa ja virkkuukoukku 1,5

Tee etusormen ympärille lankalenkki.

Virkkaa lenkkiin 20 pylvästä. Päätä kerros yhdellä piilosilmukalla.

Tee yksi ketjusilmukka kääntymistä varten.

Virkkaa ensimmäinen kerros niin, että virkkaat kiinteitä silmukoita silmukoiden takareunaan.Virkkaa kerrokset spiraalia eli siirry suoraan seuraavalle kerrokselle. Jatka kiinteiden silmukoiden virkkaamista niin, että otat kiinni silmukan kummastakin reunasta.

Virkkaa 10 kerrosta kiinteitä silmukoita ja päätä kerros yhdellä piilosilmukalla. Tee yksi ketjusilmukka kääntymistä varten.



Jatka kiinteiden silmukoiden virkkaamista niin, että virkkaat kaksi kiinteää silmukkaa jokaiseen silmukaan. Päätä kerros piilosilmukalla. Virkkaa toinen kerros niin, että teet edelleen kaksi kiinteää silmukkaa jokaiseen edellesen kerroksen kiinteään silmukkaan. Vielä kolmas kerros samalla tavalla. Katkaise lanka ja päätä langanpäät.


Aloita virkkaus alhaalta (katso yläkuvaa) – sieltä minne ensimmäiselle kerrokselle jäi vapaaksi silmukoiden toinen reuna (20 silmukkaa).

Virkkaa seuraavien neljän kerroksen aikana kiinteitä silmukoita lisää niin, että neljän kerroksen jälkeen sinulla on yhteensä 48 silmukkaa.

Virkkaa kuusi 8 silmukan terälehteä.

Terälehti:

Virkkaa 8 silmukalla kiinteitä silmukoita edestakaisin 8 kerrosta – tee kääntymistä varten aina yksi ketjusilmukka.



Aloita kavennukset kummassakin reunassa. Kavenna niin, että hyppäät yli kerroksen toisen ja toiseksi viimeisen silmukan. Jäljellä on kuusi silmukkaa. Kääntymistä varten yksi ketjusilmukka. Virkkaa seuraava kerros kuudella silmukalla ihan normaalisti.

Kavenna niin, että hyppäät yli kerroksen toisen ja toiseksi viimeisen silmukan. Jäljellä on neljä silmukkaa. Kääntymistä varten yksi ketjusilmukka. Virkkaa seuraava kerros neljällä silmukalla ihan normaalisti.

Kavenna taas niin, että hyppäät yli kerroksen toisen ja toiseksi viimeisen silmukan. Jäljellä on kaksi silmukkaa. Kääntymistä varten yksi ketjusilmukka. Virkkaa seuraava kerros kahdella silmukalla ihan normaalisti.



Katkaise lanka. Tee vielä viisi terälehteä samalla tavalla. Kun olet virkannut viimeisen terälehden valmiiksi niin, älä katkaise lankaa vaan virkkaa vielä yksi kerros kiinteitä silmukoita terälehtien ympäri. Päätä vielä langat.

Kukka on valmis.

Halutessasi voit virkata narsissille vielä lehdet ja laittaa varrenkin.


Ei kommentteja: